tiistai 15. syyskuuta 2015

Kun fitnesskupla sanoi "poks"

Viime viikolla se tapahtui. Valvoin puolet yöstä miettien, miten saisin stressitasojani laskettua. Lopulta yöllä neljän aikaan laitoin viestin valmentajalle, että haluan pitää taukoa valmennuksesta. Loppu yön nukuin paremmin kuin pitkään aikaan.

Jo jonkin aikaa on tuntunut siltä, että valmennuksessa oleminen tuo minulle enemmän lisästressiä kuin mitä se antaa takaisin. Kuntokin on mennyt vain takapakkia, koska leikkauksen jälkeen en pystynyt pitämään kiinni ruokavaliosta. Liikuntakiellon jälkeen helpotimme arkea niin, että nostimme ruokamääriä, jolloin mielialakin parani ruoan lisääntymisen myötä. Nyt kun kuitenkin palasin opiskelemaan ja meillä on kotona menossa myös remontti, alkoi kalenteri täyttyä melkoisesti. Mikäli oisin jatkanut treenejä entiseen malliin, niin käytännössä päiväni olisivat menneet näin: aamulla lenkille, päiväksi kouluun, koulun jälkeen salille, salin jälkeen lapsia hoitamaan jotta mies pääsee remonttia tekemään ja illalla aikaisin nukkumaan jotta jaksaa seuraavana aamuna herätä taas mahdolliselle aamulenkille. Ehkä kyseisenkaltainen arki voi soveltua jollekin, mutta minulle se ei sovi. Tiedän että tuolla menolla olisin polttanut itseni loppuun ennemmin tai myöhemmin.



Miten sitten tästä eteenpäin? Sovimme valmentajan kanssa, että annan elämän rauhoittua kunnolla ennen valmennukseen palaamista, luultavasti ensi kesään saakka. Siihen mennessä olemme toivottavasti saaneet remontin valmiiksi ja minulla on myös merkonomin paperit kourassa. Sain myös tänään yllätyksekseni työtarjouksen toiselta paikkakunnalta, joten muutoksen tuulet puhaltavat monella saralla.

Seuraavan vuoden ajan tulen siis itsenäisesti vastaamaan sekä ruokavaliostani että treeniohjelmastani. Ruokavalion tulen pitämään nykyisenlaisena, eli kalorit tulevat olemaan kulutuksen tasolla ja kerran viikossa vapaamman syömisen päivä. Vapaasyöntipäivääkään ei ole tosin tarkoitus heittää aivan läskiksi, vaan esim. viime viikonloppuna herkuttelin proteiinijäätelöllä proteiinipatukan kera sekä lähes tulkoon makroihin sopivalla pitsalla.





Treenit tulevat muuttumaan kevyemmiksi. Salitreenit vähenevät viidestä kerrasta kahteen kertaan viikossa. Salin lisäksi tulen tekemään kuntopiirityypistä kotijumppaa kahdesti viikossa ja kaksi-kolme pidempää lenkkiä viikon aikana. Eli vaikka treenikertoja tulee lähes tulkoon saman verran kuin ennen, muuttavat treenit intensiteettiään. En näe tätä muutosta kuitenkaan yhtään pahana, tälläkin treenaamisella kroppa lähtee varmasti muokkautumaan pikku hiljaa oikeaan suuntaan. Eli nyt saa lihaksenkasvatus vielä jäädä ja keskitytään liikunnan iloon ja haetaan samalla pientä tiivistymistä olomuotoon. Kotitreenit ja lenkit onnistuvat kätevästi lasten kanssa, joten myös ajankäytöllisesti tämä uusi treeniohjelma on ihan huippu juttu.



Tällaista siis tänne. Minun oli tarkoitus lähteä Jyväskylän karsintoihin Sportlifen huoltajaksi, mutta pidän nyt vähän aikaa etäisyyttä näihin fitness-touhuihin. Kisojen kulkua tulee kyllä varmasti seurattua Instagramin välityksellä. :) Minutkin löytää Instagramista nimellä: marivepsalainen.

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille! :)

1 kommentti:

  1. Aika aikaa kutakin, hienoa että olet saanut itse jäsenneltyä asiat oikeaan tärkeysjärjestykseen. Ne kisalavat kyllä pysyy siellä, palaat hommiin kun aika on kypsä. Tsemppiä jatkon.

    VastaaPoista