torstai 30. huhtikuuta 2015

Omillaan vaan ei eksyksissä

Kuten viime kirjoituksessa kerroin, lopetin yhteistyön entisten valmentajieni kanssa. Seuraavat pari viikkoa olenkin omillani, kunnes tapaan uuden valmentajani. Mutta tiedättekö mitä, en epäile yhtään, ettenkö noudattaisi entistä ruokavaliota myös seuraavan kahden viikon ajan! Entinen Mari olisi tähän mennessä kerennyt vetää jo vähintään yhdet herkkuöverit tällaisen "tilaisuuden" tullen. Nyt suhtautumiseni on aivan erilainen, miksi syödä jotain ruokavaliosta poikkeavaa, kun se vain hidastaa tavoitteeseen pääsyäni?

Oikeastaan tämä parin viikon omillaan olo tekee ihan hyvää. Aion treenata ja syödä niinkuin tähänkin asti, mutta nyt se halu lähtee minusta itsestäni eikä vain sen takia, että pidän valmentajat tyytyväisenä. Tottakai tykkäsin tästä hommasta aiemminkin, mutta kiva huomata miten pikkuhiljaa tästä fitnessharrastuksesta onkin tullut elämäntapa. Enää en syö kanaa ja kasviksia koska on pakko, vaan koska HALUAN.

Ennen olin katkera muille ihmisille, jotka voivat herkutella kun haluavat ja syödä muutenkin mitä mieli tekee. Nykyisin pidän tärkeänä syödä tietyn ruokavalion mukaan, sillä en halua laittaa hukkaan niitä useita tunteja, joita viikottain salilla ja lenkkipolulla vietän. Tulevan parin viikon sisällä on parikin eri juhlaa tiedossa, ensin vappu ja viikon päässä häämöttävät esikoisen synttärit. Nyt en kuitenkaan enää odota kauhulla tulevia juhlia, vaan aion valmistaa itselleni omaan ruokavalioon sopivia herkkuja. Jo aiemmin hehkuttamani proteiinipannari taipuu moneksi, myös muffinseiksi, kun hieman käyttää mielikuvitusta!




Laiteltiin vielä eilen sähköpostia mun entisten valmentajien kanssa ja viesteistä jäi tosi hyvä mieli. Oltiin molemminpuolin sitä mieltä, että tämä päätös oli oikea. Lopettamispäätöksen jälkeen kaikki mun stressi on hävinnyt ja eilinen selkätreenikin meni paremmin kuin koskaan! Tein loppuun vielä yhden ekstraliikkeen koska oli vaan niin hyvä fiilis, ja treenin jälkeisiä aerobisia hölkätessäni vaan hymyilin kuin Naantalin aurinko. Mahtava tunne. :)

Nyt lenkille auringonpaisteeseen ja viimeiset vappuherkku-ostokset tekemään.

Riemukasta vappua!

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Yhden aikakauden loppu on toisen uuden alku

Joskus joku viisaampi on sanonut, että valmennussuhde on kuin parisuhde. On tärkeää löytää se juuri itselle sopiva kumppani, jonka kanssa kemiat kohtaavat. Aina ei kuitenkaan natsaa ensi yrittämällä, ja silloin on mielestäni parempi lähteä kohti uusia tuulia. Emmehän me jää huonoon parisuhteeseenkaan vuosien ajaksi, jos suhde on itselle enemmän painolasti.

Viimeiset kolme kuukautta on opettanut minulle paljon itsestäni. Olen huomannut, että haluan valmentajan, joka antaa minulle tietynlaista päätäntävaltaa koskien esimerkiksi treenejäni. Kurinalaisen valmentajan sijaan tarvitsen enemmänkin "mentorin", jonka oppeja noudattaa parhaaksi katsomallamme tavalla.

Kuten otsikkokin jo vihjaa, taipaleeni ei pääty kuitenkaan tähän, vaan parin viikon päästä tapaan uuden valmentajani ja alamme suunnitella tulevaa. Valmentajan nimeä en halua vielä paljastaa, mutta kokemusta löytyy paljon fitness-lajeihin valmentamisesta ja odotan innolla mitä tuleman pitää. :)

Mukavaa vapunaikaa kaikille!




perjantai 24. huhtikuuta 2015

Kuka minä olen?

Heippa kaikille! Nyt kun olen liittynyt osaksi Treenibloggareita, niin olisi varmaan hyvä kerrata kuka täällä ruudun toisella puolella oikein kirjoittelee.



Olen Mari, 26-vuotias fitnessharrastaja ja kotiäiti Pieksämäeltä. Syksyllä 2014 tein elämäntaparemontin pari kuukautta toisen lapsemme syntymän jälkeen. Muutoksia tein pikku hiljaa ruokavaliota siistien ja liikuntaa lisäten. Pian kuvioihin tuli mukaan myös kuntosali, johon rakastuin heti ensi käynnillä. Alkuun treenailin ja söin netistä löytyvien ohjeiden mukaan, jonka jälkeen liityin Ms. Fitness-nettivalmennukseen. Pian aloin kuitenkin kaivata henkilökohtaisempaa valmennusta ja tämän vuoden helmikuussa aloitin valmennuksen Fysiomakerilla. Projektin edetessä tavoitteetkin ovat muuttuneet pelkästä kiinteytymisestä haluun kilpailla vielä jonain päivänä bikini fitnessissä.



Perheeseeni kuuluu aviomies, kaksi lasta sekä rakkaat lemmikkimme. Lapsilla on ikäeroa vain runsas vuosi, joten raskauduin pian heti ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Onnekseni minulle ei kertynyt ollenkaan raskauskiloja, vaikka söinkin molempien odotusten aikana mitä mieleni teki. Painoni on kuitenkin vaihdellut aikuisiällä runsaasti, enkä ole ollut koskaan erityisen timmissä kunnossa. Lasten syntymä myös antoi viimeisen sysäyksen elämäntaparemontin aloittamiseen. Siinä vaiheessa kun karkkeja piti alkaa syömään salaa isomman lapsen nukkuessa, sitä alkoi miettiä tarvitseeko niitä herkkuja enää ollenkaan.




Nuorempana kärsin bulimiasta, joka oksentelun lopetettuani jatkui pelkkänä ahmimisena. Syömishäiriöstä "parannuin" mieheni tavattuani eli noin viitisen vuotta sitten. Yhä olen kuitenkin hyvin perso ruoalle ja helposti herkuttelu lähteekin lapasesta muuttuen suoranaiseksi ruoan ahmimiseksi. Säännölliset ruoka-ajat ovatkin minulle kaiken a ja o, jotta nälkä ei pääsisi koskaan kasvamaan liian suureksi.

82 kg - 67 kg


Siispä, tervetuloa mukaan kaikki uudet ja vanhat lukijat! Mikäli jokin asia jäi askarruttamaan tai mielessäsi on postaustoive, jätäthän kommenttia alle. :)






Kun ruoka tökkii

Nyt on tultu dieetillä siihen pisteeseen, mitä en olisi itsestäni uskonut. Nimittäin nälkä on väistynyt ja tilalle on tullut inhotus ruokaan. Tai enemmänkin kyllästyminen tiettyihin ruoka-aineisiin.


Eniten on alkanut tökkimään kana. En edes halua tietää kuinka monta kiloa sitä on tullut viime syksyn jälkeen vedettyä. :D En tosiaan syö punaista lihaa, joten siksi proteiininlähteenä lautasella on useimmiten broileria/kalkkunaa. Pitänee ottaa taas käyttöön broilerinfileesuikaleet, jotka saa kivasti "piilotettua" esim. wokin joukkoon.

Broilerin jauhelihapihvit, lanttu-perunamuusi ja salaatti

Toissapäivänä kyllästyminen ruokavalioon oli jo siinä pisteessä, että kyselin valmentajilta voitaisiinko kokeilla ketoosia tässä dieetin loppuvaiheessa. No, kuten arvelinkin niin kieltävä vastaus sieltä tuli, turha kiristellä ruokavaliota ennenkuin sille on tarvetta. Sitä paitsi eihän se ketoosi mun kanainhotukseen olisi edes auttanut, joten parempi näin että saan edes hiilarit pitää ruokavaliossa. :D

Sama setti kuin edellinen, mutta "ranskalaisilla"

Kyselin myös eilen, voisinko pitää jonkunlaista tankkaus-/vapaasyöntipäivää kahden viikon päästä, kun on tiedossa isomman pojan synttärit. Lupa tuli yhteen pieneen herkkuun, mutta yhteistuumin päädyttiin kuitenkin siihen, että parempi olla kokonaan ilman. Sen verran aion kuitenkin herkutella, että nautin kahvin kanssa yhden Wheyhey proteiinijätskin. Tankkauspäivää ei olla lyöty vielä lukkoon, se saattaa osua tuonne parin viikon päähän tai sitten ei. Riippuu siitä, miten paino tästä jatkaa tippumistaan.

Pasta, sua kaipaan niin!

Turvotusta ja mahan toiminnan hidastumista on myös ollut havaittavissa ja omalla kohdalla se yleensä johtuu liian vähäisestä vedenjuonnista. Oonkin taas skarpannut nesteiden nauttimisen kanssa ja pikku hiljaa turvotuskin on alkanut väistyä. Turvotus on muuten varmasti yksi syy miksi ruoka ei ole viime päivinä maistunut, ei hirveästi nappaa syödä mahaa täyteen kun olo on jo ennestään "täysi". :D


Onneksi suurimmaksi osaksi tykkään yhä mun ruokavaliosta. Kaikki makeat ateriat, eli aamupala, välipala ja iltapala on oikeita herkkuhetkiä mulle. Suurin kiitos tosin taitaa kuulua stevialle, jolla saa lisämakeutta niin rahkaan kuin pannariinkin. Käytin myös joskus kalorittomia ateriankastikkeita, mutta nykyisin olen pyrkinyt pitämään ruokavalion mahdollisimman puhtaana (kaloriton kinuskikastike ei kovin "luonnolliselta" kuulosta).



Olisi kiva kuulla teidän lukijoiden lemppari dieettireseptejä. Mikä on sellainen ruoka mitä jaksaa syödä kuukaudesta toiseen, vai onko sellaista?

tiistai 21. huhtikuuta 2015

Fitness Classic ja laatuaikaa ilman lapsia

Viime viikonloppuna oli siis Sportyfeel Fitness Classic ja itsekin olin lauantaina miehen kanssa katsomassa kisoja. Lähdettiin lauantaiaamuna kuuden maissa ajelemaan kohti Helsinkiä ja kerettiin perille juuri kymmeneksi kun kisat alkoivat.


Oltiin katsomassa kisoja aamupäivä. Sen jälkeen kierrettiin messualue ja lähdettiin hotellin kautta keskustaan kauppoja kiertämään.

Team FysioMakerin upeat Hanne ja Teija Body Fitness Masters 35-sarjasta

Bikini Fitness Masters 35 kärkikuusikko

Kaupunkikierroksen jälkeen jätin miehen huoneeseen päiväunille ja lähdin itse testaamaan hotellin minigymiä. Ja todellinen minihän se olikin, päädyin lopulta treenaamaan selkää ja jalkoja ja treenin päälle vielä aerobiset kuntopyörällä. Viiden päivän levon jälkeen oli kyllä kiva päästä hieman hikoilemaan ja sykettä nostamaan! Illasta lähdettiin käymään vielä syömässä läheisessä ravintolassa. Pakko myöntää että ravintolassa hieman innostuin ja normaalin kanan sijaan tilasin lohta ja perunoita. Annoksesta puuttui kuitenkin kokonaan salaatti, joten nälkähän se meikäläiselle jäi ja haettiin Mäkkäristä salaatit ennen hotellille menoa. En ole myöskään yhtään tottunut ravintolassa syöjä ja unohdin pyytää mun annoksen ilman kastiketta. Ensi kerralla taidan vetää varman päälle ja tilata pelkän salaatin broilerin fileellä. :)






Paistettua lohta ja perunoita, ihan sika hyvää! Tosin ei ehkä ihan
makrojen mukaista, vaikka tuon kastikkeen jätinkin syömättä.

Onneksi mäkkäri pelasti! Ostettiin pari boksia lisukesalaattia pahimpaan nälkään.

 Yövyttiin Cumulus Hakaniemessä, joka oli kyllä nappivalinta. Keskusta oli kävelymatkan päässä ja etenkin kesällä hotellin ympäristö on varmasti todella nättiä aluetta. Hotellihuone oli kauniisti sisustettu ja yhdeksännestä kerroksesta oli hienot maisemat merelle.



Kokonaisuudessaan oli tosi kiva reissu. Vaikka lähdettiin Helsinkiin lähinnä sen takia, että pääsen katsomaan fitnesskisoja livenä, niin suurin osa ajasta oltiin kuitenkin kahdestaan ja nautittiin ajasta ilman lapsia. Sovittiin myös, että jatkossa ruvetaan viettämään useammin parisuhdeaikaa esimerkiksi käymällä elokuvissa tai syömässä. Viimeksi ollaan vietetty kunnolla aikaa kahdestaan ennen lasten syntymää eli kaksi vuotta sitten, joten tämä reissu tuli todellakin tarpeeseen! Kiitos kulta maailman parhaasta seurasta. <3





keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Kurkistus jääkaapin sisältöön

Tänään aattelin esitellä teille meidän jääkaapin sisältöä ja sitä, millaisista aineista meidän perheen arkiruoat koostuu.

Ennen meillä oli tapana käydä kaupassa useampi kerta viikossa ja syödä mitä mieli teki. Tällöin meidän jääkaappikin oli usein hyvin tyhjillään eikä meillä ollut ns. hätävara-aineksia, joista saa aina kyhättyä jotain ruokaa. Nykyään asiat on toisin, ja jääkaappi pyritään aina pitämään vähintään allaolevassa kunnossa.



Rahkaa, raejuustoa, mun vesipullo, miehen mehutiiviste rahkaa varten, salaattikippo, leikkeleet ja VOI
(kyllä, meidän perheessä syödään aitoa voita!)

Keskimmäiseltä hyllyltä löytyy lihat sekä valmiiksi tehdyt ruoat. 

Alhaalla sijaitsee kasvisosasto. Vasemmalla salaattipuoli, joka näyttääkin harvinaisen tyhjältä ja oikealla perunat ja porkkanat.

Maidot ja kumppanit - ketsuppia ja muita "ylimääräisiä" meillä käytetään harvoin.

 Ja nyt kun vauhtiin päästiin niin kurkataas myös pakastimen puolelle.

Noi kuningatarmarjat on niin herkkua! Nam. Leipää on myös aina oltava meidän perheen miehiä varten.

Pakkasessa on aina hätävarana lihaa ja kasviksia.

Ja mitäs meidän kuiva-ainekaapista sitten löytyy?

Sekalainen seurakunta hiutaleita, muroja isommalle pojalle, oliiviöljyä, kananmunia ja banaania.
Löytyypä kaapista myös kahden kilon pussi perunoita, joka ei mahtunut jääkaappiin. :D

Meillä on hyvin vähän mitään "vierasvaroja", siis pullia tai sellaisia. Oikeastaan ei ollenkaan. Syy on se, että jos niitä olisi, niin luultavasti ne menisivat heti joko a) minun tai b) miehen suuhun. Vinkkinä vieraille, ottakaa omat kahvileivät mukaan tai ilmoittakaa tulostanne ajoissa, jos haluatte kahvin kanssa muutakin kuin hyvää seuraa ja huonoja vitsejä! :D

Sellaiset olivat meidän ruokakaappien sisällöt - aika perussettiä. Onko kukaan muu yhtä neuroottinen jääkaapin järjestelijä, että jokaiselle ruoalle on tarkoin määritelty oma paikkansa?

tiistai 14. huhtikuuta 2015

InBody - tulokseni kehonkoostumusmittauksessa

Kun viime syksynä ensimmäisen kerran kävin kehonkoostumusmittauksessa, jäin heti koukkuun. Sen jälkeen olenkin mittauttanut itseni säännöllisesti parin-kolmen kuukauden välein. Suositushan on käydä esimerkiksi puolen vuoden välein, jolloin muutokset olisivat selvästi nähtävissä. Näin dieetillä tuloksia kuitenkin tulee lyhyemmässäkin ajassa, ja itseäni ainakin motivoi joka kerta paranevat tulokset. Vielä kun hintaakin mittaukselle jää vaivaiset seitsemän euroa paikallisella uimahallilla, en nähnyt mitään syytä olla käymättä. :)


Alla tulokset tältä päivältä ja kolme kuukautta aiemmin:


14.4.2015
8.1.2015
Muutos
Huomioitavaa
Paino (kg)
62,3
67,7
-5,4

Lihasmassa (kg)
27,1
26,1
+1,0

Rasvamassa (kg)
13,2
20,00
-6,8
Viitearvo 12,1 – 19,4
Painoindeksi
22,1
24,0
-1,9

Rasvaprosentti
21,2
29,5
-8,3
Viitearvo 18,0 – 28,0
Vyötärö-lantiosuhde
0,87
0,88
-0,01
Viitearvo 0,75 – 0,85
Viskeraalinen rasva
67,1
66,8
+0,3

Fitnessindeksi
82
75
+7


Täytyy sanoa, että tulokset olivat paremmat kuin uskalsin edes odottaa! Esimerkiksi mun rasvaprosentti on ensimmäistä kertaa elämässä normaalin rajoissa. Vielä olisi kuitenkin tiristettävä pari kiloa pois, jotta kroppa olisi otollisimmillaan lihaksenkasvatusta ajatellen. Enää ei kuitenkaan pitäisi mennä kauaa, että meikäläinenkin pääsee hieman runsaampien ruokien äärelle. :) 

Aiempia InBody-mittausten tuloksia pääsette muuten lukemaan TÄÄLTÄ.

Tänään oli tarkoitus mennä salille suoraan kehonkoostumusmittauksesta, mutta kroppa päätti toisin ja lapsissa ollut flunssa tarttui minuunkin. Nyt siis pakkolepoa pari päivää. Yleensä mun ruokarepsahdukset tulee aina lepopäivinä, mutta tää kehonkoostumusmittaus antaa kyllä voimia pitäytyä ruokkiksessa, vaikka ruokaa ei tulekaan seuraavina päivinä ihan treenipäivien verran.

Mukavaa viikkoa kaikille, enää pari päivää ja sitten koittaiskin Fitness Classic!

keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

Temptation


Tiedättehän sen ohjelman, Temptation Island, jossa pariskunnat joutuvat kolmeksi viikoksi eroon toisistaan kuumien sinkkumiesten ja -naisten keskelle?




Olen monesti naureskellut, että oma viettelysten saareni ei suinkaan olisi täynnä kuumaakin kuumempia sinkkumiehiä pyykkilautavatsoineen ja hauiksineen. Ehei. Paremminkin sieltä löytyisi seuraavia asioita:










Antauduinko viettelyksen vietäväksi? Se jääköön salaisuudeksi...

tiistai 7. huhtikuuta 2015

Täytekakkuja ja muita ihanuuksia

..niiden seurassa olen viime päivät viettänyt. Tai no en fyysisesti, mutta olen suunnitellut isomman pojan synttärijuhlien tarjottavia. Suunnitelmissa on autoaiheinen synttärikakku, mokkapaloja, karjalanpiirakoita ja muuta pientä tarjottavaa. Pakko myöntää, että hieman kirpaisee ajatus siitä että muut saavat syödä kakkua ja muita herkkuja sielunsa kyllyydestä, mutta enhän minä voi antaa oman dieettini vaikuttaa toisten syömisiin.


Kuva täältä
Kuva täältä

No onneksi mieskin alkoi noudattaa nyt tiukempaa ruokavaliota, niin jatkossa syödään pääosin samaa ruokaa. Toki molemmille on omat pöperöt kun tavoitteetkin on ihan erilaiset, mutta raaka-aineet on kuitenkin suht samoja. Oon tästä jo aiemminkin vinkannut, mutta musclechallenge.fi-sivustolta löytyy valmiita ruokavalioita niin miehille kuin naisillekin, joilla on tavoitteena lihaksenkasvatus. Me tosin jouduttiin muokkaamaan ruokkista miehen makumieltymysten mukaan, mutta sekin kyllä onnistuu pienellä vaivannäöllä ja kalorilaskurin avustuksella.

Oma dieetti etenee hitaasti mutta varmasti. Nyt pudotusta oli tullut 0,3 kiloa viikossa kun taas viikkoa aiemmin lähes kilo enemmän. Viime päivinä on tuntunut että kroppa on aivan tukossa, vaikka ei sen pitäisi ainakaan kuitujen tai liikunnan vähyydestä johtua. Oonkin nyt koittanut skarpata veden juomisen kanssa ja tänään oon myös kitannut muutaman kupillisen kahvia jos sekin auttaisi tuossa mahan toiminnassa. Yksi ilta havahduin siihen, että maha oli kuin olisin kolmannella kuulla raskaana! Sehän se tästä vielä puuttuisi.. :D




Kiitos muuten sinä lukija, joka kommentoit viime postauksessa uutta banneria. Poistin vahingossa kommenttisi, mutta se tuli kyllä perille! :)

perjantai 3. huhtikuuta 2015

Kuvaushommia ja uusi banneri

Tänään mentiin Moonan kanssa salille ja ennen treenejä räpsittiin muutama kuva blogia varten.
Hirveästi ei ennen ole tullut kameran edessä keikisteltyä, mutta meillä (ainakin allekirjoittaneella) oli tosi hauskaa! Mielessä on monta ideaa, jotka haluan toteuttaa tulevaisuudessa kun saan kropan vielä parempaan kuosiin.

Alla muutamia kuvia tältä päivältä:



Tää on mun ehdoton lemppari!






Mitäs mieltä uudesta bannerista? Itse ainakin tykkään tosi paljon! :)

keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Things just got real

Kuva
Noniin. Tänään valmentajilta tuli ei-niin-odotettua sähköpostia aerobisiin liittyen. Nythän oon muutaman viikon ajan tehnyt yhden pidemmän lenkin kerran viikossa ja vartin aerobiset vielä jokaisen salitreenin päätteeksi. Nyt kuitenkin laitetaan seuraava vaihde silmään ja otetaan käyttöön aamuaerobiset viitenä päivänä viikossa. Muutenhan tämä ei minun päiviäni erityisemmin muuta, paitsi että joudun alkaa heräämään  vajaan tunnin aikaisemmin kuin aiemmin.


Mietittiin myös valmentajien kanssa hieman mun tavoitteita. Tarkoituksenahan olisi nousta bikini fitness-lavalle syksyllä 2017. Koska tuo tavoite tuntuu kuitenkin vielä niin kaukaiselta, ajateltiin ensi vuodellekin erästä fitnekseen liittyvää kilpailua, mikäli siihen vain mahdollisuus tulee. Paljon riippuu kuitenkin siitä, miten nopeasti nämä ylimääräiset rasvat saadaan tiputettua ja millainen paketti sieltä alta paljastuukaan.

Jänniä aikoja siis elellään! Fitness Classic:kin siintää jo reilun parin viikon päässä ja pääsee jännäämään tiimikaverien kisaamista.

Onkos siellä lukijoissa kukaan tulossa katsomaan kyseisiä skaboja ja/tai messuilemaan? :)