perjantai 21. marraskuuta 2014

Ms. Fitness - Tavoitteet

Kun ennen valmennuksen alkua täyttelin Bodycampin sivulla esitietolomaketta, kysyttiin siellä mitkä ovat tavoitteeni tulevan puolen vuoden osalta. Tavoitteet? En osannut vastata sen tarkemmin, vaan sanoin ympäripyöreästi haluavani kasvattaa lihasmassaa ja tiputtaa rasvaa, siis yksinkertaisesti muokata kehonkoostumusta parempaan suuntaan.  


 Nyt kahden lapsen saaneena olen lähestulkoon parhaimmassa kunnossa mitä olen koskaan ollut. Toki painoni on ollut joskus muutaman kilon vähemmänkin, mutta silloin syömiseni ja ajattelutapani muutenkin oli niin tuuliajolla, että ainakin henkisesti olen terveempi kuin ikinä ennen. En kuitenkaan halua tyytyä tämän hetkiseen kuntooni, vaan päästä vieläkin parempaan!

Kesällä 2012 ennenkuin aloin odottaa esikoista, paino noin 76 kiloa

Mutta mitä se parempi voisi sitten olla? Kun paino on aina ollut normaalin ylärajoilla, ja yleensä jopa siellä ylipainon puolella, on vaikea kuvitella itselleen mitään muunlaista vartaloa. Lihavana olosta on tullut minulle se "normaali" olotila. Ei sillä ettenkö haluaisi muuttua, mutta sitä muutosta ei vaan usko itsensä kohdalla mahdolliseksi.

Varasinkin itselleni online pt-tunnin, jossa kysyin valmentajilta mitkä ovat realistiset tavoitteet minulle tämän puolen vuoden ajalle. Liitteeksi laitoin kuvat nykyisestä kunnostani sekä parin viikon takaiset InBody-mittauksen tulokset. Vastauksessa kerrottiin, että olen siitä onnekkaassa asemassa, että elämäntapamuutosremonttini on näin alkuvaiheessa, enkä ole käynyt kuntosalilla kuin muutaman kuukauden ajan. Ensimmäisten kuukausien aikana kehitys on sen verran huimaa, että esimerkiksi lihaksen kasvattaminen ja rasvojen tiputtaminen yhtäaikaisesti on hyvinkin mahdollista. 

Tavoitteeni seuraavalle puolelle vuodelle onkin saada lihasta kilo-pari lisää ja tiputtaa rasvaprosentti 21 - 23 prosentin tietämille. Silloin painoni olisi reilut 60 kiloa.

Tietenkin lopputulokseen pääseminen edellyttää, että treeni on intensiivistä, ruokailut hoituvat oikeaoppisesti eikä suurempia sairastumisia tule eteen. Mutta aivan mahdollista se on.

Mielenkiinnolla jään odottamaan, miten kroppa alkaa tästä muokkautua. Ensimmäinen viikko kohta takana - 23 vielä edessä!














sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Ms. Fitness - aloituskuvat




Eilisistä suunnitelmista poiketen tämä päivä on mennyt salin sijaan leväten ja flunssasta toipuen. Viikolla jo pidin pari lepopäivää ettei flunssa pääsisi kunnolla alkamaan, mutta ilmeisesti perjantain ja lauantain treenit olivat liikaa puolitehoiselle kropalle. Varvaskin on vielä hyvin kipeä ja hieman tulehtuneen oloinen, joten parempi pitää nyt ainakin pari päivää taukoa liikunnasta. Syötyä on sen sijaan tullut tismalleen dieetin mukaan ja monivitamiinitkin kaivettu kaapin pohjalta. Jospa ensi viikolla pääsis vielä treeninkin makuun!

Tänään skarppasin kuitenkin sen verran, että otin Ms. Fitness lähtötilannekuvat. Kahdessa ekassa näkyy tämän hetkinen tilanne lihasten osalta.. eli noh.. katsellaan uudestaan sitten kuuden kuukauden päästä. :D





Tarkkoja vaa'an lukemia ei ole nyt antaa, mutta viime aikoina aamupaino on pyörinyt 68 kilon tietämillä. Yritän nyt välttää jokapäiväistä vaa'alla ravaamista, koska plussakaloreilla ollessa paino tulee varmaan hieman nousemaan. Mielummin nautin ruoasta kun sitä nyt saa syödä ja kulutan siitä saadun energian salilla kuin painosta murehtimiseen. :) 

lauantai 15. marraskuuta 2014

Ms. Fitness 5 - ruokavalio ja treeniohjelma

Tänään alkoi vihdoin kauan odotettu Bodycampin Ms. Fitness-valmennus. Tarkkoja ohjelmia en voi tietenkään nyt paljastaa, mutta hieman niitä voin kuitenkin raottaa.

Ohjelmat laadittiin juuri minulle sopiviksi alkukyselyn perusteella. Kirjoitin alkukyselyyn mm:

"Synnytin toisen lapseni kesäkuussa. Loppukesästä aloitin elämäntaparemontin, jolloin painoin noin 72 kiloa (paino nyt 68). Painolla ei ole niin suurta merkitystä minulle, vaan kehonkoostumuksella. Tänään tehdyssä InBodyssa ilmeni, että ihanne olisi pudottaa vielä 8 kiloa rasvaa (rasvaprosentti nyt 31,9)."
"Toiveena kehonkoostumuksen muuttaminen - rasvat terveelliselle tasolle ja lihasta tilalle. Haaveena bikinivartalo!"


RUOKAVALIO

Ensimmäisen kuukauden ajan syön 2500 kaloria päivässä. Elän siis tarkoituksellisesti plussakaloreilla ensimmäistä kertaa elämässäni. Täytyy myöntää, että aamupalalla meinasi usko loppua kesken kun syömistä oli niin paljon, mutta seuraavat ateriat sujuivat jo paremmin. Söin kuitenkin kaikki ateriat, aamupala mukaanlukien, loppuun asti niinkuin ohjeissa kehoitettiin. Jatkossa kaloreita minulla tullaan varmasti tiputtamaan, joten pitää nauttia nyt kun tätä ruokaa vielä on ja paljon! :) Ruoka on ihan perus fitnesssapuskaa, eikä siinä tullut juuri muutosta entiseen.


TREENIOHJELMA

Taustatietolomakkeella kerroin käyväni salilla 4 kertaa viikossa, joten sain 4-jakoisen saliohjelman. Lihaskunnon lisäksi suositellaan aerobista 2-3 kertaa viikossa. Saliohjelman jako on seuraavanlainen:

1. Selkä, olkapäät
2. Etureidet, vatsa
                                                                   3. Rinta, hauikset, ojentajat
                                                                   4. Takareidet, pakarat, pohkeet, vatsa


Tänään testiin pääsi tuo neljäs treeni eli takareidet, pakarat, pohkeet ja vatsa. Uusia liikkeitä oli muutama, mutta netistä katsomalla ja yhdessä miehen kanssa pähkäilemällä sain treenin suoritettua kunnialla loppuun. Piristävää kun nyt on uusi ohjelma ja vieläpä uudella jaolla. :) 

Siinäpä ne ohjelmat oli lyhykäisyydessään. Aloituskuvat jäi tänään ottamatta, mutta yritän keretä huomenna ne ottamaan. Ensimmäisen päivän perusteella mietteet tästä valmennuksesta on että TYKKÄÄN ja kovasti! :) Plussaa Facebookin suljetusta Ms. Fitness-ryhmästä, sieltä saa varmasti paljon vertaistukea ja hyvällä lykyllä voi löytää treenikavereitakin lähistöltä. 

Jos on jotain kysymyksiä valmennukseen liittyen, voin vastailla parhaani mukaan! :)

perjantai 14. marraskuuta 2014

Ms. Fitness 5 - huomenna se alkaa!

Joko muut on yhtä täpinöissään kuin minäkin? Huomenna se siis alkaa, Ms. Fitness 5! :)


Tänään kävin salilla tekemässä viimeisen treenin nykyisellä ohjelmalla. Tänään tuli myöskin viikko tuosta varvasoperaatiosta ja huomenna meinasin uskaltautua vihdoin parin viikon tauon jälkeen jalkatreenin pariin. Uuden ruokavalion ohella odotankin tältä valmennukselta entistä monipuolisempia treeniohjelmia, kyllästyn aika helposti joten kiva päästä tekemään (toivottavasti) uusiakin liikkeitä. Tähän asti oon tehnyt 3-jakoista ohjelmaa 4 päivälle jaettuna, jolloin yksi osa-alue on saanut aina tuplatreenit viikossa. 


Tänään tehtiin taas pientä täydennystä jääkaappiin. Kaupasta kotiutui kasviksia, mehukeittoa, broileria, rahkaa.. kaikkea perus fitnessevästä. Oon muuten ihan superonnellinen, sillä mieskin on päättänyt alkaa katsomaan tarkemmin syömisiään, eli voidaan dieetata nyt yhdessä! Ennenaikaisena synttärilahjana ostin meidän Isille InBody-mittauksen, jossa hän kävi tänään. Muut arvot oli tosi hyvät (mm. rasvaprosentti 13), mutta kehon sisäinen rasva oli niin korkea että mies tais hieman pelästyä ja ymmärtää että ei hänkään voi syödä ihan mitä haluaa.. pientä fiksaamista ruokavalioon ja aerobisen lisäämistä luvassa siis hällekin. Meistä tulee fitnesspariskunta. <3 Tosin meidän tapauksessa tuon sydämen tilalla vois olla salamoita, koska ollaan aika räväköitä persoonia mitä tulee meidän kahdenkeskiseen suhteeseen. Tänään näin salilla pariskunnan, jossa mies opetti naiselle jotain vatsaliikkeitä. Tämä naispuoleinen henkilö sitten koko ajan vaan valitti että ei hän pysty ja mies että teet nyt vaan niinkun hän sanoo ja oot hiljaa. Naureskelin vieressä itekseni että ihankun minä ja mies! :D


Ja jottei tämä päivitys menis nyt ihan fitnesshömpötykseksi, niin tässäpä kuvaa mun iltapalasta. Karkkien lisäksi luvassa ehkä vieläkin suurempaa herkkua, sushia. <3 Tuli siis pidettyä vielä viime metreillä yksi herkkupäivä, vaikka kolmisen viikkoa sitten uhosin että enää en mässyihin koske. No, nyt tulee niihin totaalikielto ja hyvä niin, ilmankin pärjää kyllä.

Läski kuittaa, huomenna otan heti aamusta valmennuksen aloituskuvat ja -mitat ja päivitän ne tänne! Malttaakohan sitä ruveta nukkumaan ennen puolta yötä, jos ohjelmat pamahtais jo sillon omalle Bodycamp-tilille. :P

Muita ketkä on aloittamassa huomenna Ms. Fitnessin?

tiistai 11. marraskuuta 2014

Kurkistus ostoskoriin

Kävin tänään salin jälkeen täydentämässä ruokavarastoja - tällaista ruokakorin sisältöä ei olisi löytynytkään minulta vielä pari kuukautta sitten! 



Alunperin minun oli tarkoitus kirjoittaa hauska tarina siitä, kuinka hamstrasin tarjouksessa olevia broilerinsuikaleita rasiakaupalla, mutta toisin kävi. Nyt mietin täällä murheellisena kuinkahan monta Ross 508:aa on noidenkin rasiallisten takia uhrattu. Teille, jotka ette tiedä mistä se parsakaalin paras kaveri on oikein lähtöisin niin tsekatkaas tämä (linkki!) sivu. 

Jos jotain iloistakin tähän iltaan, niin se on se, että Ms. Fitness alkaa jo 4 päivän päästä! Olenkin jo pikku hiljaa kääntänyt aivoja dieettiasentoon asennoituen siihen, että seuraavat puoli vuotta syödään niinkuin ohjeissa sanotaan, ei enempää eikä vähempää. Perjantaina käyn tekemässä vielä yhdet treenit nykyisellä saliohjelmalla ja lauantaina pääsenkin ihka uuden ohjelman kimppuun! 


perjantai 7. marraskuuta 2014

Viikon jalkatreenikielto

Tänään mun varpaankynnelle tehtiin pienimuotoinen operaatio ja muistona siitä on isovarpaassa tuollainen mieletön paketti. Harmittelinkin ekana lääkärille että miten mä nyt meen salille?! :D Lääkäri lohdutti, että huomenna tilalle voi laittaa pienemmän sidoksen jolloin salikengätkin mahtuu hyvin jalkaan. Tosin jalkatreenejä en saa tehdä viikkoon, jottei varpaassa oleva haava ala vuotaa joka taas hidastaisi paranemista. Sinäänsä tämä treenikielto osui kyllä hyvään saumaan, että se loppuu juuri ennen ms. fitnessin alkamista.

Vaikka kyseessä olikin hyvin pieni toimenpide niin nyt puudutusaineen lakattua varpaaseen jomottaa ikävästi särkylääkkeistä huolimatta. Juuri sellainen olo, että tekis mieli mennä makaamaan sohvalle peiton alle suklaalevyn kanssa! Harmi vaan, että oon sanonu miehelle ettei se saa tuoda mulle enää mitään herkkuja kaupasta vaikka kuinka pyytäisin.. Mutta eikös tää nyt ole eri asia, kun lääkäri olis mulle sairaslomaakin kirjottanut?? :D Harmi vaan, ettei noista saikuista oo hyötyä tälleen kotiäitinä ollessa.

Huomenna jos varvas ei oo megakipeä niin menen salille, alkuviikosta tulikin neljän päivän salitauko kun miehen isä ei päässyt lapsia vahtimaan päiväunien ajaksi. Sunnuntaina juhlitaan sitten Isiä ja lupasin miehelle et mennään vihdoin sinne kiinalaiseen syömään, joka on ollut suunnitelmissa jo vuoden ajan. Sunnuntai pyhitetään siis kokonaan perheelle. <3

tiistai 4. marraskuuta 2014

InBody vol. 2

Noniin, nyt tulis tarkempaa analyysia eilisestä kehonkoostumusmittauksesta. Kerroinkin jo, miten tulokset ei olleet ihan sellaisia kun olin toivonut. Listaan alle tärkeimmät tulokset niin eiliseltä kuin 9 viikon takaakin.

Klikkaa isommaksi! 


1.9.2014
3.11.2014
Muutos
Huomioitavaa
Paino (kg)
71,0
69,6
-1,4

Lihasmassa (kg)
25,7
25,7
+-0

Rasvamassa (kg)
23,6
22,2
-1,4
Viitearvo 12,1 – 19,4
Painoindeksi
25,2
24,6
-0,6

Rasvaprosentti
33,3
31,9
-1,4
Viitearvo 18,0 – 28,0
Vyötärö-lantiosuhde
0,89
0,88
-0,01
Viitearvo 0,75 – 0,85
Viskeraalinen rasva
71,6
66,9
-4,7

Fitnessindeksi
71
73
+2



Eilisessä mittauksessa muut arvot olivat normaalit, paitsi rasvamassa ja sen seurauksena rasvaprosentti sekä vyötärö-lantiosuhde. Seuraavan kehonkoostumusmittauksen aion teettää puolen vuoden päästä, kun Ms. Fitness-valmennus on käytynä. Toivottavasti silloin tulokset ovat vieläkin paremmat!

Yhdeksässä viikossa olisi ollut mahdollisuus suurempaankin muutokseen, mutta minun kompastuskivi tänä aikana oli ruokavalio. Jotta olisin laihtunut enemmän tässä ajassa, olisi päivittäisten kalorien pitänyt olla paljon pienemmät. Jännityksellä odotankin kun parin viikon päästä siirryn plussakaloreille - meneekö lisäenergia oikeaan osoitteeseen eli lihaksiin vai saanko menettämäni rasvat takaisin? Niin tai näin, kehonkoostumusmittauksessa on aina kiva käydä, suosittelen mittausta lämpimästi kaikille terveydestään kiinnostuneille! :)

maanantai 3. marraskuuta 2014

Ei menny ihan niinku Strömsössä..

No niin, tänään oli vihdoin se kauan odotettu InBody-mittauksen uusinta ja noh.. Tulokset oli hieman erilaiset mitä olin odottanut. Teen vielä tarkemman postauksen tuloksista mutta tässä tärkeimmät.

Minähän olin siinä uskossa, että kahdessa kuukaudessa tiputtaisin rasvaa useita kiloja ja samalla saisin tilalle lihasta lähes saman määrän. (Nyt tarkemmin ajatellen tuo kuulostaa vähän liian hyvältä voidakseen olla mahdollista. :D)

Tämä rouva tiputettiin siis takaisin maan pinnalle pilvilinnoista kun paperissa luki että 9 viikossa lihasmassa on pysynyt samana ja rasvaakin tippunut vain 1,5 kiloa.

Toisaalta, vasta nyt ymmärrän tuon ruoan merkityksen - on syötävä tavoitteiden mukaan. Ruokavalion kaloreiden pitää olla SELKEÄSTI miinuksella jos haluaa tiputtaa painoa ja plussalla jos haluaa kasvattaa lihasta. Itse en oikein tiennyt kumpaa haluaisin tai minun kannattaisi tehdä, joten söin 1800-2000 kaloria päivässä ja tuloksena alle 200 gramman pudotus viikkoa kohden.

Mutta tästä en lannistu, joka tapauksessa oon saanut hieman rasvaa pois kropasta ja salitreeni on ehdottomasti se juttu mitä haluan jatkossakin harrastaa. Nyt olisi enää vajaa pari viikkoa Ms. Fitnessin alkuun ja sitten pistetään ihan uusi vaihde silmään!

Tällaisia mietteitä tähän maanantaihin. Miten muiden viikko on alkanut?

lauantai 1. marraskuuta 2014

Happy Halloween (leg day)!


Tänään lähdin salille sillä ajatuksella, että kaikki ovat juhlimassa Halloweenia ja saan treenata ihan yksin. No, samoin oli ajatelleet ilmeisesti kaikki muutkin, sillä porukkaa oli yhtä paljon kuin normaalistikin.



Ensimmäistä kertaa olin treenaamassa meikit naamassa. VIRHE! Meikit vaan valuivat pitkin naamaa ja tunnin jälkeen oli hehkeä lookki historiaa. :D (kts. yllä oleva kuva) Nykyisinhän en meikkaa kuin erikoistilanteissa. Tykkään kyllä laittautua, mutta kotona ollessa se tuntuu niin turhalta ja vie aikaa kaikelta muulta. Tänään oli kuitenkin tuttavan valmistujaiset niin oli mukava laittautua pitkästä aikaa.




Eilen nappasin kuvaa kehityksestä - sieltä ne lihakset pikku hiljaa alkaa erottumaan?


Hupaisaa Halloweenia kaikille! Meneekö ilta juhliessa vai ihan kotosalla ollessa?