keskiviikko 27. elokuuta 2014

Petolliset patukat

Myönnän, nyt se on tapahtunut, ensimmäinen kunnon repsahdus ruokavaliossa. 

Syyllinen:


Guestin proteiinipatukat. (Okei, ei ne patukat itsestään mun suuhun kävele, mutta nämä on vaan niin koukuttavia!)


Perinteisistä proteiinipatukoista nämä eroavat sillä, että näistä puuttuu suklaakuorrutus kokonaan. Maku on kuitenkin jotain aivan taivaallista! 



Sinne meni kahden viikon herkkupäivän kalorit. Tässä ei itseasiassa edes ole koko se satsi mitä näitä olen syönyt tämän viikon aikana. Katsellaan sitä seuraavaa herkkupäivää sitten parin viikon päästä uudelleen...

Ei siis enää 12-päkkiä protskupatukoita meille, kiitos.

Muita Questeihin hurahtaneita?

tiistai 26. elokuuta 2014

Ensimmäinen takaisku

Niin vain kävi, että kroppa ei tykännyt äkillisestä liikunnan lisäyksestä - tuloksena rasitusvammat polvissa. Kävin eilen vielä lenkillä, mutta kävely oli sen verran tukalaa, että lenkkeily saa jäädä tältä viikolta. Tämän päivän treenit hoituikin kotitreenin muodossa. Tein tunnin koko vartalon ohjelman jättäen alavartalon liikkeet pois.

Viime viikolla tuli tosiaan liikuttua enemmän mihin olet tottunut. Vaikka tavoitteesta jäätiin puolisen tuntia niin olen silti tyytyväinen. Harmi vain, että tällä viikolla pitää ottaa rauhallisemmin noiden polvien takia. Viikon saldo näytti tältä:

Ma kotitreeni 25 min + lenkkeily 27 min
Ti -
Ke kotitreeni 25 min + lenkkeily 30 min
To lenkkeily 30 min
Pe lenkkeily 75 min
La kuntosali (kuntopyörä + crosstrainer) 60 min
Su lenkkeily 60 min
Tavoite: 360 min
Yhteensä: 332 min

Vaikka olimme viikonlopun reissussa, hoitui treenit silti entiseen malliin. Itse asiassa kävin pitkästä aikaa myös salilla, tosin en uskaltautunut kuntopyörää ja crosstraineria kummempiin laitteisiin. Mutta mukavaa vaihtelua sekin oli lenkkeilyyn. 

Tällä viikolla tavoitteena on saavuttaa vihdoin tuo kuuden tunnin rajapyykki harjoittelun osalta. Tämän viikon jälkeen alkaakin Liikuntastartti-kurssi, ensimmäisellä kerralla vuorossa InBody-mittaus! Silloin päivitän blogiin myös uudet mitat kuvien kera.

sunnuntai 24. elokuuta 2014

Herkkupäivän kalorit?

Ennen viettäessäni herkkupäivää saatoin hyvinkin syödä kokonaisen prinsessakakun kerralla tai leipoa pellillisen mokkapaloja ja popsia niitä kunnes kaikki oli syöty. Tiesin, että moinen syöpöttely ei ole normaalia saati terveellistä, mutta en vain pystynyt kieltäytymään herkuista jos sellaisia oli saatavilla. Nykyisin vietän herkkupäivää / vapaamman syömisen päivää kerran viikossa ja olenkin alkanut miettimään minkä verran herkkuja olisi suotavaa syödä, jottei se haittaisi painonpudotusta. 500 ylimääräistä kaloria päivän aikana? Vai jopa tuhat? Vai olisiko sittenkin parempi kieltäytyä herkuista kokonaan, kunnes olen tavoitepainossani?

Kuulisin mielelläni mielipiteitä asiasta!

keskiviikko 20. elokuuta 2014

Haaste: Rasvaprosentti pienemmäksi

Tarpeen vaatiessa olen hyvinkin kilpailuhaluinen. Niinpä kun mieheni haastoi minut pudottamaan rasvaprosenttia mahdollisimman paljon vuoden loppuun mennessä, otin haasteen vastaan!


Kaksi päivää sitten rasvaprosenttini oli 34,6 kotivaa'alla mitattuna. Vaikka normaalit vaa'at eivät anna välttämättä kovin luotettavia tuloksia, uskon että jonkinlaista osviittaa rasvan muutoksesta saa käytettäessä mittauksiin aina samaa laitetta. Lisäksi pääsen loppuvuoden aikana kahdesti ihan oikeaan kehonkoostumusmittaukseen, kun aloitan liikuntastartti-kurssin. Kyseisellä kurssilla tutustutaan erilaisiin liikuntamuotoihin, kerrotaan terveellisestä ruokavaliosta ja tehdään kehonkoostumusmittaukset kurssin aluksi ja lopuksi. 

Kuva täältä.

Tavoite, jonka itse haluaisin saavuttaa, olisi tiputtaa rasvaprosenttia kymmenen prosenttiyksikön verran. Tällöin rasvaprosentti olisi noin 25. Käytännössä tämä tarkoittaa, että minun olisi pudotettava seitsemän kiloa rasvaa itsestäni 18 viikon aikana. Jotta pääsisin tavoitteeseeni, olisi pudotusta tultava viikkoa kohden noin 400 grammaa. Nykyisillä syömisillä ja liikkumisilla tavoite on hyvinkin saavutettavissa.

Mielenkiinnosta haluaisin kuulla, oletteko muut mitanneet rasvaprosentteja joko kotivaa'alla tai ihan kehonkoostumusmittauksessa? Millaisia tuloksia saitte?

tiistai 19. elokuuta 2014

Pikaiset kuulumiset ja viikon liikunnat

Viime aikoina kiirettä on pitänyt, lauantaina juhlimme poikamme nimiäisiä ja järjestelyistä huolimatta olen koittanut liikkua säännöllisesti. Mielestäni viime viikko menikin liikkumisten osalta oikein mallikkaasti:


Ma lenkkeily 30 min
Ti lenkkeily 30 min
Ke kotitreeni 25 min + lenkkeily 30 min
To kotitreeni 25 min + lenkkeily 30 min
Pe -
La lenkkeily 45 min
Su lenkkeily 60 min + kotitreeni 25 min
Yhteensä: 300 min

Tällä viikolla tavoitteet liikkumisen suhteen ovat vieläkin korkeammalla, nimittäin tavoitteena on liikkua kuusi tuntia ( eli 360 min) viikon aikana. Kaivoin kaapin kätköistä vanhan sykemittarini, ja yhtenä ominaisuutena siinä on sovellus jolla voi luoda kolme erilaista kunto-ohjelmaa; kohota kuntoa, maksimoi kunto ja pudota painoa. Näistä vaihtoehdoista valitsin viimeisimmän. Olen aina ollut välineurheilija, ja puhelimen RunKeeper-sovelluksen ohella sykemittari todellakin motivoi liikkumaan!


Sykemittarissa on kolme eri sykealuetta. Tuo kuusi tuntia minun tulisi jakaa niin, että kolme tuntia liikkuisin kevyimmillä ja toiset kolme keskitason sykkeillä. Mikäli loppuviikosta huomaan, että esimerkiksi keskitason sykkeen liikuntaa ei ole tullut tarpeeksi, voin ohjelmoida sykemittarin ilmoittamaan liikunnan aikana aina kun sykkeeni laskee liian matalaksi. Kätevää!

Painosta vielä sen verran, että se on hieman noussut pyörien nyt 70 kilon hujakoilla. Vaa'an mukaan rasvaprosenttini olisi kuitenkin laskenut. Koska syön pääosin dieetin mukaisesti, uskon että painokin alkaa pikkuhiljaa laskea. Tärkeimpänä pidän kuitenkin sitä, että rasvaprosentti laskisi terveelliselle tasolle ja oma ulkomuotokin alkaisi miellyttää enemmän itseäni. Rasvaprosenttiin liittyen mieheni heitti muuten minulle haasteen, tästä lisää piakkoin!


maanantai 11. elokuuta 2014

Fitnesstukun tilaus ja viime viikon liikunnat

Viime viikolla laitoin tilauksen Fitnesstukkuun ja tänään kävin noutamassa paketin Smartpost-automaatista.


Paketista löytyi proteiinijauhetta, Mannisen puddingia, pari pussia "fitness" suklaanameja, kaloritonta kinuskikastiketta sekä sheikkeri. Harmikseni unohdin tilata proteiinipannukakkujen aineksia, niitä on vielä päästävä maistamaan!

Aiemmin en olekaan käyttänyt proteiinia palautumisjuoman muodossa, mutta nyt on tarkoitus aloittaa sen nauttiminen aina lihaskuntotreenin jälkeen. Toivottavasti maku on ok, en nimittäin mielelläni syö tai juo mitään sellaista mistä en oikeasti pidä. 

Puddingia, suklaanameja sekä kinuskikastiketta maistoin jo, ja kaikki yllättivät positiivisesti! Puddingin makuna on vanilja, esim. marjoja lisäämällä siitä saa oikein maistuvan välipalan tai iltapalan. Kinuskikastike ja suklaalla kuorrutetut soijapuffit maistuivat myös tällaiselle makean ystävälle mainiosti. 



Viime viikon liikuntasaldo näyttää tältä. Vaikka ruokavaliosta hieman lipsuinkin (kiitos kierukan asennuksen ja sitä seuranneiden kuukautisten), olen tyytyväinen että liikuin aktiivisesti alkuviikkoa lukuunottamatta. 

Nyt vain innolla uuteen viikkoon! Tällä viikolla onkin houkutuksia luvassa, sillä juhlimme lauantaina poikamme nimiäisiä. Saa nähdä, kuinka hyvin pysyn dieetissäni herkkujen keskellä. 

maanantai 4. elokuuta 2014

Punnituspäivä ja viikon liikunnat

Tänään oli taas punnituksen aika. Viikonloppuna kävin ostamassa mittanauhan, joten painon lisäksi pääsin ottamaan mitat myös vartalostani. Aikaisemmin en olekaan käyttänyt mittanauhaa laihdutuksen seurantaan.

Alla tämänpäiväiset lukemat, suluissa 15.7 saadut tulokset.

68,6 KG (71,4 KG)
BMI 24,3 (25,3)
RASVA-% 37,4 (36,8)
LIHAS-% 26,4 (27,5)
RINNANYMPÄRYS 94 CM
VYÖTÄRÖ 76
MAHA NAVAN KOHDALTA 92 CM
LANTIO 95 CM

Paino on vajaassa kolmessa viikossa laskenut ihan mukavasti, varsinkin kun ottaa huomioon sen, että olen herkutellut viikottain. (Tänään tein muuten mokkapaloja astetta terveellisempänä versiona, ohjetta tulossa kunhan pääsen koneen äärelle!) Oletin, että rasvaprosentti olisi kolmessa viikossa tippunut, mutta se olikin noussut. Lihasprosentti taas oli laskenut eikä noussut. Osaako joku selittää syytä tälle, vai laitetaanko se vain epätarkan vaa'an (vai kenties lepsun laihduttajan) piikkiin?

Kuvat jouduin ottamaan tällä kertaa puhelimella, sillä kameran akku oli loppu. Pienoista muutosta on kuitenkin ehkä mahan seudulla huomattavissa.. kuukauden päästä edistystä on varmasti tullut lisää! Jatkossa aionkin päivittää mittoja kerran kuukaudessa, viikottain olisi mielestäni turhan usein.

Täytyy sanoa, että viime viikon liikuntasaldoon olin ainakin tyytyväinen. Viime aikoina liikuntaa ei ole tullut juurikaan harrastettua, lähinnä olen tehnyt kevyitä kävelylenkkejä koiran ja vaunujen kanssa. Nyt kuitenkin liikuin kuutena päivänä yhteensä neljän tunnin ajan, ja joka kerralla syke kohosi ja hikipisarat nousivat kasvoille. Kevyitä kaupassakäyntilenkkejä en siis ole taulukkoon edes merkannut.

MA: vaunulenkki 7 km (1 h 30 min)
KE: kotitreeni (30 min)
TO: kahvakuulatreeni (30 min)
PE: kotitreeni (30 min)
LA: kahvakuulatreeni (30 min)
SU: vaunulenkki (30 min)

Ruokavaliomuutos!

Heti piakkoin synnytyksen jälkeen ostin Bodycampilta vastasynnyttäneiden Fit Mom -paketin, johon kuuluu päivittyvät ruokavalio- ja treenisuunnitelmat. En kuitenkaan aloittanut dieettiä heti, vaan annoin itselleni luvan herkutella ensimmäiset kolme.. neljä.. viisi viikkoa? Dieetin aloittaminen siis venyi, ja siirtyminen siihen tapahtui asteittain ensin herkkuja vähentämällä ja ruokiin totuttelemalla. Kahden viikon ajan olen noudattanut ruokavaliota hyvin tarkasti, vaihdoin ainoastaan aterioiden paikkoja, jotta ne sopisivat paremmin päivärytmiini. Olen myös pitänyt herkkupäivän kerran viikossa.

Ensimmäinen ruokavaliopäivitys oli kuitenkin ilmestynyt jo Bodycampin profiiliini ja kärsimättömänä ihmisenä päätin siirtyä siihen jo tänään. Suuria muutoksia ei vielä tullut, mutta mukaan tuli hieman uusia ruoka-aineita, joka antaa jo mukavaa vaihtelua.

Harmittaa, etten alunperinkin aloittanut noudattamaan ruokavaliota piiruntarkasti ilman herkkupäiviä. Nyt on nimittäin alkanut tuntua siltä, että olen päässyt pahimmasta sokeririippuvuudesta eroon! Olenkin miettinyt, että valmennuksen loputtua aloittaisin dieetin alusta tismalleen ohjeita noudattamalla ilman herkkupäiviä. Kesän ja alkusyksyn aikana on nimittäin vielä kolmet eri juhlat luvassa, joten ruokavaliosta poikkeamisia tulee pakostikin. "Round two" ei siis kuulosta yhtään hullummalta idealta, jotta saan valmennuksesta kaiken mahdollisen hyödyn irti.

Onko kellään muulla kokemusta Fit Mom -paketista ja millaisia tuloksia olette sillä saaneet?

perjantai 1. elokuuta 2014

2012 vs. 2014

 Selasin koneella vanhoja kuvia ja törmäsin otoksiin, jotka on otettu kesällä 2012 ennen lasten saamista. En ollut tuolloinkaan mikään keijukainen, painoin silloin itseasiassa enemmän kuin nyt!


          Kesä 2012 / 77 kg                                                     Kesä 2014 / 71 kg

Mukava huomata, että ainakaan raskauskiloja minulle ei ole jäänyt. Itseasiassa kummankin odotuksen aikana minulle kävi niin, että synnytyksen jälkeen painoin vähemmän kuin ennen raskautta. Ongelma onkin "normaalissa" ruokavaliossani, joka sisältää paljon herkkuja. Etenkin silloin kun vauva on pieni ja nukkumisen ohella se ei tee muuta kuin on tissillä ja huutaa, herkut lohduttavat karun arjen keskellä. Nyt kun uusin tulokkaamme on puolentoista kuukauden ikäinen ja arki on tasoittunut olen kuitenkin valmis heittämään vanhan elämäntyylin taakseni!